Collect & Go duurder dan Colruyt?
07/10/2019
Collect & Go, een populair en handig concept van winkelketen Colruyt. Klanten doen online hun bestelling en het winkelpersoneel zorgt ervoor dat je boodschappen op het afgesproken uur klaar staan. Helaas hangt er aan deze extra service buiten hun servicekosten vaak nog een extra prijsje en dat is bij de Colruyt klanten niet altijd even goed geweten.
Oorzaak
Voor het gebruik van de dienst “collect & go” betaal je standaard 5,5 euro aan extra kosten. Je artikelen worden dan door het personeel uit de winkelrekken gehaald en verzameld in een karretje. Toch betaal je niet altijd dezelfde prijs voor dezelfde producten. De oorzaak hiervan is dat Colruyt hun webwinkel “collect & go” beziet als een andere zaak dan hun fysieke winkels. Voor het bepalen van de prijs van de webshop vergelijken ze met de prijzen van andere webshops en duiken ze daar dan onder. Voor het bepalen van de fysieke winkelprijs doen ze hetzelfde, maar dan met andere fysieke winkels. Dit zorgt ervoor dat een product in de webshop een stuk duurder kan zijn dan in de gewone winkels.
Prijsverschillen
Dat je in de webshop meer kan betalen voor hetzelfde product uit de gewone winkel is al duidelijk. Gelukkig kan het af en toe ook andersom. Wie de webshop heel goed in de gaten houdt kan al eens een goedkopere prijs krijgen voor zijn of haar favoriete product. Helaas komt dat slechts zelden voor. In het algemeen merk je als gemiddelde klant bijna geen verschil in prijs. Bij slechts 10% van de producten is er een prijsverschil te zien. Voor de overige 90% betaal je evenveel. Uiteraard moet je daarbij wel nog de servicekosten tellen. Wanneer er door bijvoorbeeld een actie de prijs in de gewone winkels verlaagd wordt, wil dat niet perse zeggen dat de prijs online ook zal dalen. Daarvoor zou een concurrerende webshop zijn prijs ook moeten verlagen. Indien dat niet gebeurd zal de online winkel zijn originele prijs gewoon behouden, tot de teleurstelling van de klant. Een online deal maken zal je dus wellicht niet doen, maar het blijft een snelle en gemakkelijke manier van boodschappen doen.
Extreme verschillen
In sommige gevallen zijn producten in de webshop wel heel veel duurder. Zo betaal je voor pastasaus “Spagheroni” 1,45 euro in de winkel, terwijl je voor exact hetzelfde product meer dan één euro extra betaald! (2,49 euro) Enkele bekende merken van chocolade en sinaasappelsap zouden online ook een stuk duurder zijn. Maar het verschil zit niet enkel bij de merkproducten. Ook voor huisproducten moet je online al eens meer betalen dan in de gewone winkels. Gerookte zalm, en een kilo peren zijn daarvan een goed voorbeeld.
Onduidelijkheid
De winkelketen beseft dat niet elke klant weet dat er al eens een verschil in prijs tussen producten van hun webshops en gewone winkels is. Ze zien dit eerder als een probleem, en willen dat in de toekomst zoveel mogelijk proberen aan te pakken en te beperken. Momenteel staat het reeds in de kleine lettertjes te lezen, bij de gebruiksvoorwaarden van collect & go!